“HET REIZEN IN DE GEEST”

Een film van André Bijma & Nico Bunnik
in opdracht van Stichting Ruimtevaart

 


 

 

PERFORMANCE VOYAGE 5

Zondag, 8 maart 2015, 16.00 uur

Stichting Ruimtevaart
Loosduinseweg 9
2571 AA  Den Haag


 

 


 

Whereabouts

 


Whereabouts

Eric Martijn

Whereabouts

 

 

 


Main Switch On!

Barney de Krijger / Willem Marijs

Main Switch On!

 

 

 


Glow in the Dark

Nies Vooijs / Marjolijn van der Meij / Arianne Olthaar

Glow in the Dark

 


 

 

The Oval Office: Tim Breukers / Jan Wattjes

Receptie vrijdag 30 mei, 19 - 23 uur, met Hoogtij #37

The Oval Office is een semi-tijdelijk project waarbij kunstenaars werk tonen in de vitrine aan de straatkant totdat de tentoonstellingsruimte n9 van Stichting Ruimtevaart weer vrij wordt gegeven als publieke ruimte.  

Adres: Loosduinseweg 9, 2571 AA Den Haag. Email: info@stichting-ruimtevaart.nl. Website: www.stichting-ruimtevaart.nl Organisatie: Henk Hubenet, José de Bruin en Maarten Schepers.

 

 

 


 

 

Stichting Ruimtevaart heeft het genoegen u uit te nodigen voor de opening van de eerste tentoonstelling in

The Oval Office: THE WOODCHOPPERS BALL

met werk van José de Bruin, Maarten Schepers en SUPER B.

Receptie op donderdag 13 februari om 17.00 uur met film en muziek. De tentoonstelling loopt van donderdag 13 februari t/m zondag16 maart 1014 en is permanent te zien vanaf de straat.

 

 

 


 

 

 

Macrofiche from BMB con on Vimeo.

 


 

 

 


 

 


 

  


 

BOTTOM ROCK
Vrijdag 14 oktober 19.00 uur

Rendez-vous voor het gebouw! Met het verwachte mooie weer een goed alternatief.

In verband met de brand in een van de ateliers en alle maatregelen m.b.t. de brandveiligheid die stichting Ruimtevaart opgelegd heeft gekregen is het op last van de stadsdeel- inspecteur niet toegestaan om meer dan 5 personen per keer toegang te verlenen tot het gebouw.

De tentoonstelling kan dus maar door maximaal 5 personen per keer bezocht worden. Een unieke belevenis!

 


 

 


 

 


 


 

 


 

EX-MÊKH presenteert
Todos los Santos,
een post-halloweenshow

Vrijdag 12 t/m zondag 14 november in zaal n9
Opening in het kader van Hoogtij #23: Vrijdag 12 november 2010, 19.00 – 23.30 uur.
Zaterdag 13 en zondag 14 november 2010 is de tentoonstelling te bezoeken van 14.00 – 18.00 uur

Met werk van:


 

De 49 stoelen van van Agt

zaterdag 30 oktober
Zaal open 20.00, aanvang voorstelling 21.00 u. Toegang €5,-

Er was eens een koning in België die voor één dag net deed of hij geen koning was. Toen hij de volgende dag wakker werd, was hij ineens de baas van een land met abortuswetgeving. In ons land hield Juliana haar kroon gewoon op toen een van de meest curieuze wetten op het vlak van de goede zeden werd aangenomen.

Wat was het geval? Het was in Nederland verboden om pornografische films openbaar te vertonen, zelfs aan een publiek van uitsluitend volwassenen die tot de jaren des onderscheids waren gekomen. Maar het volk wilde zijn zinnen geprikkeld laten worden door rolprenten als ‘The private afternoons of Pamela Mann’, ‘The openings of Misty Beethoven’ en niet in de laatste plaats ‘Deep throat’. Er was geen houden aan en toen kwam Dries van Agt met een lumineus idee: het mocht, maar dan alleen in zaaltjes met een capaciteit die minder was dan 50 stoelen. Het sommetje was snel gemaakt: 50-1=49. Exploitanten van bioscopen verwijderden hier en daar wat stoeltjes en projecteerden vervolgens legaal genitalia.

Super B wil proefondervindelijk onderzoeken waarom 49 het juiste aantal mensen is om gezamenlijk mee naar porno te kijken en zal daartoe de zitcapaciteit tot 49 ophogen.

Met een inleiding tot de films door iemand met verstand van zaken.

In de foyer zal een bescheiden tentoonstelling worden ingericht van handmatig gecensureerde vitrinefoto's en filmaffiches.



Met dank aan gemeente Den Haag

 


 

 


 

Lichtgevoelig - Dead Media Revisited

Tentoonstelling 4 september - 26 september 2010
Openingstijden: vrijdag t/m zondag 13-17 uur

Kunnen hedendaagse kunstenaars nog werk maken waarin zij doodverklaarde media op een nieuwe manier gebruiken?  Door een aantal kunstenaars uit te nodigen die met ongebruikelijke wijzen van fotografie bezig zijn wil de tentoonstelling deze vraag - voorlopig - beantwoorden. Voorlopig, omdat de expositie is bedoeld als prelude van een meerjarig onderzoek waarin fotografie, geluid, film, video en drukwerk aan dezelfde vraagstelling zullen worden onderworpen. Onder de noemer Dead Media Revisited zal worden nagegaan of het mogelijk is actuele kunst te maken met behulp van dood verklaarde media.

De kunstenaars Loes Aarts (NL), Melissa Cruz (COL/NL), Steven Jouwersma (NL), Martti Kapanen (FIN) en Joep Neefjes (NL) zullen in een laboratoriumachtige situatie de grensgebieden van de analoge fotografie verkennen. 

Curatoren: Barney de Krijger en Gerrit Jan de Rook.

Opening van de tentoonstelling  tijdens Hoogtij 19.00 uur

 


Met dank aan gemeente Den Haag

 


 

Super B 
Super B presenteert een nieuwe reeks filmavonden in 2010


 

Super B 
Super B filmvoorstelling en tentoonstelling in N9

Zaterdag 4 september 2010
Zaal open 20.00, aanvang voorstelling 21.00 u. Toegang €5,-

Super B: Lichtgevoelig

Mensen die de zon zien ook als die niet schijnt, hebben meer gelijk dan zij zelf zullen vermoeden. Immers zonder zon geen steenkool en zonder kolen geen energie waarop een gloeilamp kan branden. Dat leert een pienter neefje van zijn geleerde oom in de onderwijsfilm ‘Light and its story’. Beide wijsneuzen zijn brildragend en het verbaast dan ook niet dat het gesprek op lenzen uitkomt.

De stap naar fotografie is dan een kleine, maar je kunt het medium ook kunstzinnig benaderen. Dat laatste doet Nico Crama in zijn film ’Foto-portret’ uit 1970. Beginnend bij kiekjes –zo genoemd naar de Leidse fotograaf J.D. Kiek- verhaalt de film van de rivaliteit tussen schilderkunst en fotografie, van Degas tot Warhol. Onderwijl passeren portretten van vele groten der aarde de revue.

Het zijn daarentegen arbeiders die de sociale fotografie van Piet Zwart en Paul Schuitema bevolken. Polygoon bezocht een tentoonstelling van hun werk uit het interbellum in het Haags Gemeente Museum, maar had evenzeer aandacht voor het nieuws van de dag in 1980 (Aantjes en lelijke eendjes), getuige een verslag over de inzending voor de Zilveren Camera dat jaar.

Wat men ook fotografeert, vakmanschap blijft meesterschap. Een bezoek aan Paul Huf, de portrettist van menig hoezepoes en BN’er, kon daarom vanzelfsprekend niet uitblijven. Terwijl de meester een paringsdans uitvoert met zijn modellen, formuleert hij zijn gedachten over het medium. Eén vraag blijft onbeantwoord: is Huf nu beter als fotograaf of toch als biertapper?

Zon of geen zon, dat doet er dus eigenlijk niet toe. Neem de volgende fototip van Jan ’geknipt om te kieken’ Wolfslag daarom goed ter harte: ‘ Elk weer is foto-weer’.

De filmvoorstelling gaat samen met de tentoonstelling en wordt voorafgegaan door een lezing van fotograaf en fotohistoricus Jan van Dijk, die zich voor het prentenkabinet van de Universiteitsbibliotheek Leiden bezighoudt met het determineren van historische fotografische en fotomechanische procedés


 

Zaterdag 10 juli 2010
Zaal open 20.00, aanvang voorstelling 21.00 u. Toegang €5,-

Bauer U5R 35mm

Nu de restauratie van de trots van Super B, de Bauer U5R 35mm projector voltooid is, bestaat eindelijk de mogelijkheid om naast de smalfilmformaten(8mm en 16mm) ook films op bioscoopformaat (35mm) uit onze archieven aan het publiek te presenteren, zelfs cinemascope, om deze lust voor het oog gepast te vieren heeft Super B een feestelijk programma vol surprises samengesteld, dat nog slechts een voorproef is van al het moois dat in de komende maanden en jaren de revue zal gaan passeren, van bioscoopjournaals tot commercials en van cartoons en documentaires tot zelfs avondvullende speelfilms.

Om de ingebruikneming van dit cinematografische speelgoed voor gevorderden luister bij te zetten zal een keur aan vips op het witte doek aan u voorbij trekken. Wat te denken van H.M. Koningin Juliana die de wereldbeker overhandigt aan Piet Keizer van Ajax? Of van Sean ‘007’ Connery met Lotte Lenya als zijn chaperonne? Of van Goofy met zijn visvriendje Wilbur of van Tineke (Papadidoepadoea) die ‘koffietijd presenteert’ voor radio Veronica? Of van Marlboro Man, hoewel die even om een boodschap schijnt? But that’s not all, folks! Want iedereen is welkom. Ook rasechte Jordanezen zullen van de partij zijn en zelfs de cast van de ‘Dreigroschenoper’ geeft acte de présence.

Ronald Rosbeek van Rosbeek Techniek, die Super B met raad en daad ter zijde stond bij de opknapbeurt van de Bauer U5R, zal de avond openen met een korte verhandeling over de zegeningen van 35mm-projectie


Zaterdag 12 juni 2010
Zaal open 20.00, aanvang voorstelling 20.30 u. Toegang €5,-

FilmLab te gast bij Ruimtevaart 

Wat is Filmlab?
Veelal korte films: documentaire, speelfilm, experimenteel, abstract… recent werk, oud werk... geen thema, de keuzes voor de films worden op basis van de zeer objectieve filmlab “indrukwekkend / miskend / onbekend” criteria gemaakt. Hier wordt nooit van afgeweken.

Volgens traditie wordt het programma vooraf niet bekend gemaakt. Voor diegenen die toch nieuwsgierig zijn… Er is een wereldpremière aanwezig, er komt abstract spektakel, daar tegenover staat subtiel visueel genot, een onbekende klassieker, aanstormend talent en meer… nieuwsgierig? Terecht!!

Samenstelling / tekst: Nico Bunnik, André Bijma en Frank Bruinsma


Zaterdag 5 juni 2010
Zaal open 20.00, aanvang voorstelling 21.00 u. Toegang €5,-

Jazz in the Movies 

In deze tijd beschikken we door You Tube over eindeloze mogelijkheden beelden te downloaden en te samplen. Iedereen die wel eens op een verloren moment achter de computer heeft  gezeten kent de verbazing waar je invalt bij het zien van de ene concertopname na de andere. Een logische exponent daarvan is een verschijnsel als Upload Cinema waarbij beelden van het internet tot een programma verwerkt worden. De benadering van Super B is fundamenteel anders. Super B zoekt het in de beperking. De beperking die film op celluloid nu eenmaal oplegt. Super B zoekt niet maar vindt!

Voor Jazz in the Movies heeft Super B in de eigen archieven weer enkele pareltjes gevonden. Op het programma staat o.a. ‘Boogie Woogie Dream’ met Pete Johnnson, Meade Lux Lewis  en Albert Ammons. De zangeres is de nog maar onlangs gestorven Lena Horn en hier nog een jong meisje aan het begin van een grote carrière.

Een ‘Jazzy’ Walter Lantz cartoon, 'Jivin' in Bebop' van William D. Alexander met Dizzy Gillespie and his Orchestra. Couleur locale met het hilarische 'Jazz in Amsterdam'.  Met Gerry Pack and

his partners, het Caramella Quartet, het Heintz Althof Quartet en het Kees Kuyt Combo. Als besluit de film 'Jazz in Exile'  met o.a. Dexter Gordon, Phil Woods, Freddie Hubbard.

Inleiding door Bert Jansma, journalist en kunstredacteur van De Haagsche Courant en Den Haag Centraal. 


     
  

Het werk waarvoor kunstenaars zelf als het ware een ‘blinde vlek’ hebben binnen hun oeuvre wordt als aanleiding genomen voor deze tentoonstelling. Uitingen die niet ontstaan zijn als hoofddoel, maar parallel lopen aan het denkproces en als het ware brandstof zijn voor het uiteindelijke werk.
Met flipside als eerste in een reeks van tentoonstellingen wordt een andere kant belicht van een aantal kunstenaars die werkzaam zijn bij Stichting Ruimtevaart: José de Bruin, emjan, Eyal Holtzman, Henk Hubenet, Natasja van Kampen, Paul Klaui, Astrid Nobel, Mari Serraris en Agnes de Wit.

Samenstelling flipside: Natasja van Kampen en Henk Hubenet.

Opening vrijdag 12 februari 19.00 uur.
Afterparty Hoogtij bij Stichting Ruimtevaart vanaf 23.00 uur.
Muziek Josef Nitsch Quartet.

flipside is geopend van 12 februari t/m 28 februari 2010
op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Stichting Ruimtevaart
Loosduinseweg 9, 2571 AA Den Haag

flipside is mede tot stand gekomen door een subsidie van Stroom Den Haag.

 


 

Speciaal
Celine Cairo - Hello Memory live @ Halve finale Grote Prijs van Nederland Den Haag 13-9-2009

 


 

Super B 
Super B presenteert een nieuwe reeks filmavonden in 2010

Zaterdag 23 januari 2010
Zaal open 20.00, aanvang voorstelling 20.30 u. Toegang €5,-

Laterna Magica te gast bij Ruimtevaart

Galantee Show door Laterna Magica van Herman Bollaert.

Tijdens de eerste helft van de 19e eeuw vormde de toverlanternist in bijna elke Europese stad een vast onderdeel van het straatbeeld. Deze rondtrekkende “savoyard” droeg de toverlantaren op zijn rug en werd vaak vergezeld door een assistent met een draagbaar orgeltje. De plaatselijke bevolking kon de lanternist binnenroepen om een voorstelling te geven in ruil voor een warme maaltijd of een kleine financiële vergoeding. De vertoonde geschilderde afbeeldingen op de glasplaatjes vormden meestal illustraties van populaire verhalen, gedichten of zedenschetsen. Geprojecteerd met de toverlantaren leken deze beelden wel op de muur getoverd. De periode van 1840 tot 1910 wordt gezien als glorietijd van de toverlantaren. In de loop der tijd, mede door de opkomst van het nieuwe medium film vervaagde de populariteit van de Galantee Showman om uiteindelijk bijna helemaal uit te doven.

Deze prachtige voorstelling met authentieke toverlantarens, fraai beschilderde glasplaten en verbazingwekkende optische effecten, begeleid van gesproken tekst en levende muziek roept de magie van de toverlantaren weer tot leven.  

Annet Duller: lanterniste

Jan Desmet: trompet

Karl Vanneste: klavier

Herman Bollaert: declamatie en algemene leiding

 


Met dank aan gemeente Den Haag


Zaterdag 9 januari 2010
Zaal open 20.00, aanvang voorstelling 20.30 u. Toegang €5,-

Russisch Roulette

Midden jaren zestig van de vorige eeuw draaide de film in de Cineac aan het Buitenhof. Nu éénmalig terug bij Super B: “Rusland: Nicolaas ІІ – Stalin”. In een mix van speelfilmfragmenten (o.a. Eisenstein) en bioscoopjournaals wordt de veelbewogen Russische geschiedenis tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw uit de doeken gedaan. Van objectiviteit is daarbij niet echt sprake, maar de rolprent zal toentertijd zeker de goedkeuring van Mr G.B.J. Hilterman hebben kunnen wegdragen.

Daartegenover staan beelden in sovjetfilms die tonen hoe arbeiders zich van hun taken kwijten in de staalindustrie en tapijtweverijen, waarna zij ontspanning zoeken in sport en folkloristische dans. “Sovjet pioniers of space flights” richt de schijnwerper op de mens achter kosmonauten als Joeri Gagarin en Valentina Teresjkova. Voor de kleintjes is er een aflevering uit de destijds immens populaire tekenfilmserie “Wacht maar af!”, waarin te zien valt hoe een kloon van de Grote Boze Wolf maar niet met zijn poten van de kippetjes en konijntjes af kan blijven. In “Het opperhoofd van de roodhuiden” wordt schaamteloos leentjebuur gespeeld bij Hollywood en weet een klein etterbakkie het leven zuur te maken voor twee Laurel & Hardy–achtige cowboys in een huifkar. En dan komt er ook nog een Rus bij de kapper.

De avond zal worden opgeluisterd met een muzikaal optreden door de jeugdige Russische zangeres Katja Ivanova. Zij zal ondermeer “Dorogoi dlinnoyu” ten gehore brengen, een lied dat iedereen bekend in de orenzal klinken, want het betreft de oerversie van de wereldhit “Those where the days” uit 1968. Met dank aan Otto Gooiker (Sloezjba) en Martin Kraan.  

 


 

Zaterdag 5 december 2009
Zaal open 20.00, aanvang voorstelling 20.30 u. Toegang €5,-

 

O, KOM ER EENS KIJKEN wat u in uw schoentje vindt!

Alles gekregen van die goede Sint:

geen kaatseballen in een net

en ook geen letter van banket

geen pop met vlechten in het haar,

maar maar maar maar maar maar maar:

een stoomboot die naar Napels vaart,

een autorit in volle vaart,

een turnster die een paard bespringt,

een echt idool dat schlagers zingt,

een cocktailjurk die haar goed stond,

het bier dat Kennedy lekker vond,

een artieste die het luchtruim kiest,

een pilletje voor als men niest,

een zwarte schimmel voor de Sint,

een tamboerijn met zelfs zijn kind,

een prachtopname uit de lucht,

een frisse adem waarvoor niemand vlucht,

een schaduwbeeld vol erotiek,

een vliegend zilv’ren mechaniek,

een Japanse die zich heus niet schaamt,

een aap die doet zoals ’t betaamt,

een letterkunstenaar met zijn schaar

en, o ja, wist u het maar!

Sint zelf is ook van de partij.

Met Piet Verdriet maakt hij u blij!

 


 

Carnaval der dieren

Zaterdag 7 november 2009
Zaal open 20:00, aaanvang voorstelling 20:30. Toegang € 5,-

Als wij de carnavalshit mogen geloven (en waarom zouden wij daaraan twijfelen?), dan ziet de zanger allemaal beestjes als hij gedronken heeft. Of hij te midden van al die fauna ook wel eens een olifant in kennelijke staat voorbij heeft zien komen, daarover bestaat geen zekerheid, maar Super B laat zien dat dit dier wel degelijk te diep in een naar zijn eigen soort genoemd glaasje kan kijken. En wie mocht denken, dat olifanten in muzikaal opzicht uitsluitend op de trompet excelleren, die komt bedrogen uit, want er valt geen instrument te verzinnen waarmee jumbo geen raad weet.

Dit en vele andere wonderen der natuur passeren de revue in een filmprogramma dat plaatsheeft aan de vooravond van de elfde van de elfde. Terwijl de katten van huis zijn, omdat die hooghartig weigerden mee te werken aan het feestgedruis dansen alle dieren op tafel.

Maar het is niet alleen maar jolijt, want waar sommigen cartoonesk de beest uithangen daar weten de bewoners van Kruger Wildpark zich te gedragen zoals het behoort.

Helaas bleken Lassie en Rin Tin Tin te druk met het redden van de mensheid om van de partij te kunnen zijn, maar een andere hond slaagt erin hun afwezigheid overtuigend te doen vergeten. Deze teckel weet namelijk de al oude parabel van de verloren zoon met verve nieuw leven in te blazen.

Mr Ed heeft daar echter in het geheel geen oren naar, want zijn hormonen beginnen op te spelen. Het zou geen kwaad kunnen hem er zo langzamerhand op te wijzen hoe egeltjes hèt doen. Maar doen die laatstgenoemde diertjes hèt echt wel héél voorzichtig? Doen zij het überhaupt wel?

Of deze vraag afdoende beantwoord gaat worden, hult zich vooralsnog in nevelen, maar zeker is, dat iedere bezoeker van het filmprogramma zich zal verbazen over de ongekende wonderbaarlijkheden van de schepping.   

 

Explicateur ‘Eine stachlige Geschichte’: Albert Wulffers.

Inleiding door Louis Kleyweg, auteur van ‘Herinneringen aan De Haagsche Dierentuin’.

 


Met dank aan gemeente Den Haag

 


 

Uitnodiging (EX)-MÊKH Takes Five

Het kunstenaarscollectief (EX)-MÊKH organiseert, op uitnodiging van stichting Ruimtevaart, een zich constant veranderende tentoonstelling in de expositieruimte n9 van 11 september t/m 11 oktober 2009. De veranderingen binnen de tentoonstelling zijn te zien op vijf achtereenvolgende weekenden

De titel van het project, "(EX)-MÊKH Takes Five", refereert aan de uitdrukking "Take Five" die onder andere in de Amerikaanse jazzmuziek wordt gebruikt om even pauze te nemen. Het bekende nummer " Take Five" schreef Paul Desmond in 5/4 maat voor het Dave Brubeck Quartet om Desmond tijdens de drumsolo gelegenheid te geven even een sigaretje te roken. En hier bestaat een onverwachte parallel met de serie van vijf tentoonstellingen van (EX)-MÊKH. Tijdens deze periode krijgen de deelnemers en gasten aan "(EX)-MÊKH Takes Five" de gelegenheid elkaar te beoordelen, te becommentariëren, aan te vullen en op elkaar te reageren.

(EX)-MÊKH is een samenwerkingsverband tussen de beeldend kunstenaars: Maarten Schepers, Ellen Rodenberg, Kees Koomen en Hans Ensink op Kemna.

(EX)-MÊKH Takes Five 1

Opening vrijdag 11 september vanaf 19:00.
Ddeze opening valt samen met HOOGTIJ # 18, de culturele route van Den Haag t/m 23:00
www.hoogtij.net

Zaterdag 12 september 12.00-18.00 uur
Zondag 13 september 12.00-18.00 uur

Beeld:Kees Koomen, Ellen Rodenberg, Stijn Peeters, G.J. de Rook, Machiel van Soest
Geluid: Cristal Archives, Jan Borchers
Tekst: Ineke van der Wal, beeldend kunstenaar en commentator van (EX)-MÊKH Takes Five
Muziek: Bandje Brak op vrijdag 11 september tijdens Hoogtij # 18 vanaf 22.00 uur
Judith van Bilderbeek, zang, gitaar, Willem Marijs, gitaar, zang, mondharmonica, Jerry Haket, basgitaar, Daniel de Witte, drums, zang

Adres: Stichting Ruimtevaart / n9
Loosduinseweg 9
2571 AA Den Haag

Tentoonstellingsdata:

(EX)-MÊKH Takes Five 2
Opening 18 september 17.00-19.00 uur
19 september 12.00-18.00 uur
20 september 12.00-18.00 afsluiting vanaf 16.00 uur met muziek

(EX)-MÊKH Takes Five 3
Opening 25 september 17.00-19.00 uur
26 september 12.00-18.00 uur
27 september 12.00-18.00 afsluiting vanaf 16.00 uur met muziek

(EX)-MÊKH Takes Five 4
Opening 2 oktober 17.00-19.00 uur
3 oktober 12.00-18.00 uur
4 oktober 12.00-18.00 afsluiting vanaf 16.00 uur met muziek

(EX)-MÊKH Takes Five 5
Opening 9 oktober 17.00-19.00 uur
10 oktober 12.00-18.00 uur
11 oktober 12.00-18.00 afsluiting vanaf 16.00 uur met muziek/performance

 

(EX)-MÊKH Takes Five 2

Opening vrijdag 18 september 17.00-19.00 uur
Zaterdag 19 september 12.00-18.00 uur
Zondag 20 september 12.00-18.00, afsluiting vanaf 16.00 uur met muziek

Beeld: Kees Koomen, Ellen Rodenberg, Hans Ensink op Kemna, Maarten Schepers en gasten
Tekst: Ineke van der Wal, beeldend kunstenaar en commentator van (EX)-MÊKH Takes Five
Muziek: improvisaties door verschillende musici, geprogrammeerd door Jan Borchers

 

(EX)-MÊKH Takes Five 3

Opening vrijdag 25 september 17.00-19.00 uur
Zaterdag 26 september 12.00-18.00 uur
Zondag 27 september 12.00-18.00 uur, vanaf 16.00-18.00 uur muziek van drie bijzondere artiesten die deze middag in de “improvisatiepoel” stappen en een muzikaal/sonisch maar vooral geïmproviseerd concert presenteren.

Copernicus: Jos Lammers/toetsenist/accordion 
SofPosh: 
Barry Sprokkereef /gitaar/effects 
Dr.Dynamite: Deef den Hartog/electronica/zang
Tekst: Ineke van der Wal, beeldend kunstenaar en commentator van (EX)-MÊKH Takes Five

www.shootingfootage.net/WG@EET%20official%20site.html

(EX)-MÊKH Takes Five 4

Kees Koomen en Ellen Rodenberg zullen in het 4e weekend reageren op de tentoonstelling ”Inside/Outside” van Maarten Schepers, Hans Ensink op Kemna, Nies Vooijs, Marieke Klos,Roeland Langendoen en Barney de Krijger.
Zij doen dit door ingrepen in het tentoonstellings beeld met nieuw eigen werk maar ook met nieuwwerk van Machiel van Soest.

Tekst zowel in Ruimtevaart als op het web: Ineke van der Wal, beeldend kunstenaar en commentator van (EX)-MÊKH Takes Five EX MEKH TAKES FIVE + comment Ineke.htm

Opening vrijdag 2 oktober van 17.00-19.00 uur
Zaterdag 3 oktober 12.00-18.00 uur 
Zondag 4 oktober 12.00-18.00 uur vanaf 16.00-18.00 uur experimentele elektronica van Olaf Wempe en Joanna Pavelescu; wg@eet en Stephan C Kaffa; iPennies

http://www.myspace.com/weregreatateverythingexceptthis

http://

(EX)-MÊKH Takes Five 5

Onderwerp van de afgelopen 4 tentoonstellingen waren de thema’s reflectie,  referentiekader en Inside/ Outside. De tweedeling van het collectief in de eerste vier weekenden wordt in het vijfde weekend weer ongedaan gemaakt.
In deze laatste tentoonstelling gaan we terug naar de individuele beroepspraktijk die de voedingsbodem is van (EX)-MÊKH.

Ellen RodenbergHans Ensink op KemnaMaarten Schepers en Kees Koomen zullen ieder een ouder “sleutelwerk” tonen naast een recent werk.

De gastkunstenaars, Machiel van SoestStijn PetersG.J. de RookMarieke KlosBarney de KrijgerNies Vooijs en Roeland Langendoen  laten werk zien dat nieuw licht werpt op de tentoonstellingsreeks (EX)-MÊKH Takes Five. 

Tekst zowel in Ruimtevaart als op het webIneke van der Wal, beeldend kunstenaar en commentator van (EX)-MÊKH Takes Five EX MEKH TAKES FIVE + comment Ineke.htm

Opening vrijdag 9 oktober van 17.00- 23.00 uur
Vanaf 17:00 draait de film RAMAR of the jungle (1952) in een Side Installation van Ellen Rodenberg i.s.m. Super B, met origineel geluid.

Vanaf 19:30 muzikanten die niet eerder met elkaar speelden, ontmoeten elkaar in de "improvisatiepoel" van het (EX)-MÊKH Takes Five evenement, met artiesten die Ruimtevaart drie zondagen wisten te vullen met experimentele elektronica, krautrock, nofolk, drones en psychedelica.

Komende vrijdag  is er een slotconcert; alle zoets van de afgelopen zondagen met een hartig randje.

Samenstelling: Jan Borchers

Aanvang 19.30 na de soep: Barry Sprokkereef: gitaar/effects Deef den Hartog: electronic/zang Jan Borchers: electronics/bass Paul Klaui: electronics/effects

Leo Jinssen: guitare/effects Olaf Wempe: laptop Stephan C Kaffa: laptop

 

Openingstijden tentoonstelling

zaterdag 10 oktober  12.00-18.00 uur 
zondag 11 oktober  12.00-18.00 uur


- weregreatateverythingexceptthis

- WG@EET

- ipennies

 

van alle weekenden wordt verslag gedaan op de volgende sites:

http://www.ellenrodenberg.nl/EX MEKH TAKES FIVE.htm

http://www.xs4all.nl/~chmkoome/ Takes Five.htm

 

Adres: Stichting Ruimtevaart / n9
Loosduinseweg 9
2571 AA Den Haag

 

 


Met dank aan Stroom Den Haag / met financiële steun van gemeente Den Haag


 

NEXT HORIZON Fest


muziek en film festival
Woensdag 23 september 2009

Zaal open 18.30 uur, aanvang 19.00 uur. Toegang € 9,-

Mark McGuire (US) Steve Hauschildt (US) Family Battle Snake (GR) James Ferraro (US) Dolphins into the Future (BE) Dreamer's Cloth (DK) Stellar OM Source (NL) 

Films by Daniel Lopatin

 

Mark McGuire

Plays guitar in the band Emeralds with John Elliott and Steve Hauschildt. They are currently based in Cleveland, Ohio. Their music is of an improvisational nature and is synthesizer and guitar-centric, however vocals, electronics and field recordings are often utilized to create dynamic textures amidst melodious backdrops and minimal structures. Though their sound cannot be pinned down to one specific genre, it recalls the organic/electronic explorations of Tangerine Dream, Ashra, Coil, Terry Riley and Popol Vuh to name but a few. He runs the label Wagon.

Steve Hauschildt

One-third of Cleveland, OH's Emeralds (see Mark McGuire), Steve Hauschildt is also a prolific solo artist. His analog synthesizer based compositions combine dense analog synth drones with progressive and new age inspired riffs.

Family Battle Snake

Is Bill Kouligas, Greek born, currently residing in Berlin. Delving into the realm of deep listening, transported by way of analogue synthesizers, Family Battle Snake weaves an electronic web that cocoons the listener in warm cascading frequencies. Calls to mind classic electronic composers such as Charles Dodge, Eliane Radigue and even a hint of NWW. Bill runs his own Label (pan-act.com).

James Ferraro

The Skaters' James Ferraro seems to be on a completely different trip than most of his peers on the US psychedelic underground. While bands like Double Leopards and Robedoor, not to mention The Skaters, steep themselves in occultist mystique, James takes his inspiration from the tackier elements of pop culture. The Xeroxed back cover of Multitopia, one of a series of fresh CD-Rs released in Europe, depicts a bare-chested glamour model with James's afro-rimmed face superimposed on top of her own, leaning against an arcade machine. Not a shaman or a sigil in sight.

Dolphins into the Future

Is the musical project of Belgium's Lieven Martens. He communicates with dolphins. Lo-fi new age music made from tapes, keyboards and delay. "This is a transcription of the knowledge and wisdom about the past and future of earth. We receive this content through emotional-emphatic contact with dolphins. These are holograms of beauty and positivism".  In addition he runs the tape label Dreamtime Taped Sounds, and other set of labels.

Dreamer's Cloth

is Jonas Frederiksen from Copenhagen. He has been pumping out limited-edition, cassette-only recordings from a secret lair in Denmark as fast as eager bloggers can upload them. The idea of swimming in an ocean on a distant planet full of telepathic otters, diving underwater in the ambient dreamlands of fantasy creatures and unknown high sky visions: these are beautiful & psychedelic new age bliss-sound drones. Jonas runs the tapelabel Beyond Repair Records.

Stellar OM Source

Real name Christelle Gualdi. Sounds off the upper and lower registers of ocean waves as transformed by her synthesizer. The music's progression and regression exist as an organic and humanistic wave to the synthesizer. Stellar's involves musicality as a transport to the Ocean realm within the stars. As the oceans water glistened from the moon as indirect reflection of star space. Her sounds can be related to Terry Riley or Alice Coltrane. Played with Tony Conrad and Thurston Moore.

 


 

Super B 
Super B presenteert een nieuwe reeks filmavonden in 2009

 

Super B Music Night

Zaterdag 11 juli
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Wie Hyde Park hoort noemen, of Altamont, die denkt vanzelfsprekend aan The Rolling Stones. En datzelfde geldt in niet mindere mate voor het Kurhaus. In 1964 gaven Mick, Keith, Charlie en Bill in die historische zaal hun allereerste concert op Nederlandse bodem, dat wel het kortste (“Tell me” / ”Carol”) uit hun wereldomspannende carrière van bijna een halve eeuw moet zijn. In de filmopnamen van dat optreden valt te zien dat Mick Jagger zich allerminst uit zijn humeur laat brengen – integendeel zelfs – terwijl de zaal voor zijn ogen door de jeugd van toen systematisch gesloopt wordt. Hoe anders is de reactie van een agent die er door een collega nog maar net van weerhouden kan worden het om zijn oren vliegende meubilair retour afzender te smijten.

Paul Acket kondigde dit inmiddels roemruchte concert destijds aan met als extra lokkertje een “voortreffelijk voorprogramma”. Deze organisator indachtig presenteert Super B de Kurhaus-registratie binnen de omlijsting van een uiterst gevarieerd en zeker voortreffelijk voor- en naprogramma, dat bovendien laat zien dat het er ook heel anders aan toe kan gaan. Komt dat zien hoe het publiek van “Voor de vuist weg” beschaafd meeklapt met Melanie en hoe The Hollies verantwoord amusement bieden aan wat de bovenbouw van een Lyceum lijkt. Verder zullen – om slechts enkele namen te noemen – Johnny Hallyday (zonder Eddie Constantine), Status Quo (met Phillip Groenendaal), Lulu, Sacha Distel (met vrouwelijk schoon) en de in een etablissement in de buurt van het Kurhaus ontdekte Tee-Set de revue passeren. Kortom een programma van louter hoogtepunten, met als toegift Claude Francois (†) die samen met Les Clodettes aantoont hoe van “Nederland beweegt” een erotisch programma zonder weerga gemaakt zou kunnen worden. En tot slot een afterparty met levende muziek!

Inleiding door Albert Wulffers. Na de voorstelling bandje’B’ met ‘l’Histoire du Pop’ en aansluitend:

JACKIE-O MOTHERFUCKER

Zaterdag 11 juli
Aanvang 24:00. Entree €5,00

JACKIE-O MOTHERFUCKER moeder aller freak/weird/psych/avant/postkraut bands.

De benamingen zijn inmiddels betekenisloos geworden, maar de verdamping ervan heeft de groep uit Portland niet geraakt, sterker nog, hun mix van zorgvuldig opgebouwde jams, Delta blues, Free jazz en traditionele folk laat sinds de oprichting in 1994 een hoge mate van ontwikkeling en verfijning zien. 

Het op natuurlijke wijze verwerken van deze stijlelementen gecombineerd met een flinke scheut Amerikaanse outsiderspirit vindt zijn voorlopige hoogtepunt in de nieuwste release “Ballads Off The Revolution” en de bijbehorende Nederlandse première ervan bij stichting Ruimtevaart.

http://www.myspace.com/jomf

Het optreden van Jackie-O Motherfucker is medemogelijk gemaakt door HetDepARTement.net en het Haags Popcentrum in samenwerking met stichting Ruimtevaart.

 

Super B Klassiek

Zaterdag 13 juni
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Een met goud galon behangen portier, witgeschorte ouvreuses die dienbladen vol versnaperingen torsen en het gerammel met de BIO-bus. Bioscoopreclame door Cloeck & Moedigh, Polygoon Wereldnieuws, een tekenfilm, een “binnenkort in dit theater” trailer en als klap op de vuurpijl de hoofdfilm. Zo verliep in de jaren ‘50 en ‘60 een avondje bioscoop.

Op 13 juni recreëert Super B zo’n filmprogramma, waarin na de nodige hors-d’oeuvres als hoofdgerecht de speelfilm “Het meisje met de kattenogen” uit 1958 wordt opgediend.

Een rolprent waarin felgekleurde neonreclames aan- en uitflikkeren in sfeervol zwart-wit, waarin het heupwiegen niet van de lucht is en Gert Fröbe zijn partijtje mee blaast en een vader die op stap gaat zich zijn bezoek aan nachtclub “De Zilveren Zak” (what’s in a name?) nog lang zal heugen.

Alvorens de zaallichten bij Super B doven, zal filmmaker Robin Lutz in een korte causerie zijn licht laten schijnen over het Haagse bioscoopleven van weleer.

Zijn film “The rise and fall of Metropole”-over de roemruchte bioscoop met die naam- beleeft deze week zijn première in Pathé Buitenhof. Die première in de voormalige Cineac markeert het startschot voor een verbouwing die deze huidige afwerkplek voor fastfoodfilmconsumptie aan het Buitenhof om moet toveren in een driesterrenfilmpaleis voor cinefiele fijnproevers.

 

Te Gast bij Ruimtevaart / Super B:
Filmlab

Vrijdag 29 mei
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Alweer de tweede avond van Filmlab dit seizoen. Wat is Filmlab?
Veelal korte films: documentaire, speelfilm, experimenteel, abstract, recent werk, oud werk. Er is geen thema, de keuzes voor de films worden op basis van de zeer objectieve filmlab “indrukwekkend / miskend / onbekend” criteria gemaakt. Hier wordt nooit van afgeweken. Dat deze strenge selectiecriteria de avond niet hoeven te bederven, is bij vele al inmiddels bekend.

Volgens traditie wordt het programma vooraf niet bekend gemaakt. Voor diegenen die toch nieuwsgierig gemaakt willen worden kan een tipje van de sluier opgelicht worden; er is een onbekende klassieker aanwezig! Nieuwsgierig? Terecht!

Samenstelling / tekst voor deze Filmlab avond: Nico Bunnik, André Bijma en Frank Bruinsma

 

Howdy Doody

Zaterdag 16 mei
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

In de zomer van 1905 openden in Pittsburgh de deuren van de allereerste nickelodeon ooit, zo genoemd vanwege de toegangsprijs van één stuiver. Nog geen vijf jaar later kende de VS al 8000 van dergelijke zaaltjes- met-200-1-stoelen (zulks om vergunningen te ontlopen) waar films werden vertoond onder muzikale begeleiding door een pianist. De grote trekker van het openingsprogramma in Pittsburgh was “The great train robbery” een film van Edwin S. Porter, die het vak had geleerd als cameraman in dienst van Thomas Alva Edison en die door sommigen wordt gezien als de uitvinder van de filmmontage. Meer eensgezindheid bestaat er over de opvatting dat zijn film met een einde dat zowel een begin zou kunnen zijn beschouwd kan worden als het prototype van het genre van de western. De film uit 1903 is het neusje van de zalm in een aan de western gewijd programma van Super B. Binnen het genre zagen in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw nogal wat films het daglicht waarvan de openingsscènes een grotere belofte inhielden dan het vervolg van de film wist waar te maken. Super B selecteerde om die reden een potpourri van openingssequenties waarin de lasso’s lustig zwiepen en bespaart het publiek daarmee hoe het daarna verder gaat, dat alles onder het motto “vergeet de film, kijk naar de titels”. En omdat cowboys naast schieten eigenlijk niets liever doen dan zingen, zal in zogenoemde soundies een grote variëteit aan musicerende helden van het wilde westen de revue passeren om eenieder ervan te overtuigen dat de uitdrukking “ruwe bolster, blanke pit” zeer zeker niet op een fabeltje berust.

Levende muziek lijkt bij deze programmering niet te mogen ontbreken. En dat zal dan ook niet gebeuren. Frenk van Meeteren en Nout Grupstra zullen de avond live opluisteren met onvervalste country & western.

De mediterrane wereld

Zaterdag 18 april
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Volgens Toon Hermans is Zij “zo blaaauw, zo blauw”. Voor historici is Zij de bakermat van de Europese cultuur. Voor cinefielen biedt Zij gastvrijheid aan de filmfestivals van Cannes en Venetië en is Zij de locatie van cinematografische hoogstandjes als “ La terra trema”, “Plein soleil” en La Piscine”. Melina Mercouri en Adriano Celentano galmen over haar stranden en Zorba en BB zwepen de gemoederen op met folkloristische dan wel liederlijke dans. Voor toeristen is Zij de ideale bestemming voor een vakantie die hopelijk zonder “funèste” gevolgen weet te blijven. Wie Zij dan wel mag zijn? Dat spreekt voor zich: de Middellandse Zee.

Rond 1960 wurmt Super B zich naast een veel te grote koffer in een Fiatje en vertrekt naar het zuiden. Iedereen kijkt zijn ogen uit tijdens een autorit van Nice via Monte Carlo naar Venetië. Terwijl sommigen daarna door de Alpen huiswaarts trekken, besluiten anderen een begin te maken met de kolonisatie van Ibiza, maar zij die echt avontuurlijk ingesteld zijn, die wagen zich binnen de Balkan. In Zagreb wordt bij gehoofddoekte marktkoopvrouwen proviand in geslagen, want over de Bosporus lonkt Turkije. Na een historische excursie naar het Palestina uit het begin van de vorige eeuw wordt de tank volgegooid met Caltex om deel te gaan nemen aan het mondaine leven in Cairo. Vandaar door naar Marokko.

In een door gesluierde vrouwen bevolkte straat wordt een club gevonden waar een buikdanseres met vuur speelt. Helaas komt aan alles een einde, dus ook aan deze leerzame vakantie. Een vliegtuig van Maroc Air staat klaar. Straks terug in Nederland valt er nog heel wat te vertellen.

 

Cinéacualité

Zaterdag 21 maart
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Cineac herleeft; journaalbeelden die destijds de bioscoopzalen haalden.
Voordat er in iedere huiskamer een televisietoestel stond, waren we voor onze filmjournaals afhankelijk van wat er in de bioscopen gepresenteerd werd.
In Nederland werd het Polygoonjournaal opgericht in navolging van buitenlandse newsreels zoals Pathé in Frankrijk en Fox Movie Tones in Amerika.
Super B vertoont binnen en buitenlands nieuws van alle tijden, beelden die in ons geheugen gegrift staan, maar ook vergeten journaalbeelden komen voorbij.

Inleiding door Casper Postmaa, journalist en columnist, schrijft over Haagse aangelegenheden van vroeger en nu.

 

 

Zaterdag 28 februari
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Een avond over alles wat het leven zo de moeite waard maakt. Filmbeelden van 1950 tot 1980, vakanties, feestjes, uitstapjes en een jubileum vastgelegd op celluloid. Inleiding door Anselma Bueler, na de pauze een voordracht van Albert Wulffers.

Waar het gebruikelijk is dat de Super B filmavonden zijn samengesteld uit ‘officieel’ beeldmateriaal op 16 en 35 mm film is deze avond dit keer geheel gewijd aan de home-movie. Amateurfilms opgenomen op normaal 8, een smalfilmformaat dat vooraf ging aan het latere zo succesvolle super 8.

Waarom we zo genieten van een film
Sommige beelden en indrukken uit ons leven zijn zo plechtig of juist dynamisch dat ze lijken op een scène uit een film. In een film zijn de handelingen van een persoon gestileerd en geïntensiveerd. Het gedrag van acteurs en actrices heeft altijd een bedoeling. Iemand zit nooit zomaar op de bank, loopt nooit zomaar te joggen, zoent nooit zomaar iemand. En al zou iemand zomaar iemand kussen, dan is dat volledig doorgesproken en volgens plan. Een beetje zoals we soms onszelf zien wanneer we terugkijken op wat we deden. Met terugwerkende kracht is het of we acteurs zijn in ons eigen leven. We geven achteraf betekenis aan ons leven. Op het moment zelf hebben we vaak het gevoel dat we maar wat doen. We hadden net zo goed anders kunnen handelen.

Daarom kunnen we zo genieten van een film. In een film hoef je even niet zelf te leven. De ander doet het voor je. De ander; een supergeconcentreerde versie van een persoon; een personage. Want zeg nou zelf, wat is leuker; zelf met het angstzweet in je nek iemand van je afschudden, voor de liefde vechten, of doodgaan, of het uitbesteden? Is het genot er minder om? Okay, ondanks je inlevingsvermogen blijf je een buitenstaander. Je beleeft het niet echt, en als de film is afgelopen moet je de draad van je eigen leven weer oppakken. Zonder je held ben je doelloos, je zit zomaar op de bank. Ga daarom nooit overdag naar de bioscoop. Het daglicht dat je daarna tegemoet treedt is bijna ondraaglijk. Wat te doen als je geen film kijkt? Ga genieten en vergeet dat de tijd doelloos aan je voorbij trekt. Zoek de aangename mix van focus en ontspanning in de gang van alledag.
Anselma Bueler, levenskunstenares, onderzoekt in haar voordracht de spanningsboog van alledag!.

 

FilmLab te gast bij Ruimtevaart

Zaterdag 14 februari
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Stichting Ruimtevaart heeft Nico Bunnik uitgenodigd om een filmavond te organiseren in hun filmtheater. Deze kans is gretig aangenomen. Onder de noemer van FilmLab wordt dit een opstart tot een nieuwe serie filmavonden volgens de bekende FilmLab formule. Veelal korte films: documentaire, speelfilm, experimenteel, abstract, recent en oud werk.

Er is geen thema, de keuzes voor de films worden op basis van de zeer objectieve filmlab “indrukwekkend / miskend / onbekend” criteria gemaakt. Hier wordt nooit van afgeweken. Dat deze strenge selectiecriteria de avond niet hoeven te bederven, zal middels deze avonden opnieuw bewezen moeten worden.

Volgens traditie wordt het programma vooraf niet bekend gemaakt. Voor diegenen die toch nieuwsgierig gemaakt willen worden kan een tipje van de sluier opgelicht worden; er is een wereldpremière aanwezig, er komt abstract spektakel, daar tegenover staat subtiel visueel genot, een onbekende klassieker en veel meer…
Nieuwsgierig? Terecht!!

Het programma wordt muzikaal omlijst door de bijzondere filmplatencollectie van DJ Technician.

Samenstelling / tekst voor deze FilmLab avond: Nico Bunnik.

Querschnitt

Zaterdag 24 januari
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Waar het opnamen van opera’s betreft, is het een bekend verschijnsel: naast een integrale versie bestaat er ook vaak onder de noemer ‘Querschnitt één enkele langspeelplaat met daarop uitsluitend de hoogtepunten. Dat iets dergelijks ook met films gebeurde, is wellicht minder gemeengoed, maar in de tijd toen nog niet ieder huishouden voorzien was van een videospeler werden bioscoopfilms gekortwiekt uitgebracht voor de 8mm-thuismarkt. Onder het voor dit tijdstip van het jaar toepasselijke motto uit het wedstrijdschaatsen “grote klappen, gauw thuis”, werden avondvullende speelfilms ingekort tot versies van 10 minuten tot 3 kwartier. Dat lot overkwam niet de minste regisseurs, want ook grootheden als Alfred Hitchcock en Martin Scorcese moesten daaraan geloven.
Binnen het tijdsbestek van één enkele bioscoopfilm presenteert Super B een veelvoud aan films, waarin actrices als Shirley Temple, Marilyn Monroe en Romy Schneider en acteurs als Bob Hope, Jean-Paul Belmondo en Robert de Niro zonder aanleiding met elkaar op de vuist gaan of zonder voorspel met elkaar de koets induiken.
Kortom, een avond die zo enerverend is dat Andy Warhol ervan zou gruwen.

Inleiding door Albert Wulffers. Na afloop bekende en onbekende filmmuziek uit de razendsnelle 78 toerenplaten collectie van Hubenet, de Krijger en Marijs.


Zaterdag 22 november
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00



Touching Gloves / Round 2008
Een Ruimtevaart / Super B filmavond, tentoonstelling en performance project, Re-Event II

Sport, politiek en kunst
Samenstelling; Albert Wulffers / Barney de Krijger; Inleiding door Albert Wulffers.

'The Greatest Fights of the Century'. boksdocumentaire met spectaculaire en adembenemende beelden van historische wedstrijden uit de jaren 30-40-50 waaronder het gevecht van de Amerikaanse democratie versus Nazi-Duitsland in 1938 : binnen 24 seconden slaat Joe Louis zijn tegenstander Max Schmeling knock-out.

Anton Martineau ‘schilderend-boksend-schilderend’ I
Een documentaire over Anton Martineau waarin hij in een prachtige dialoog vol humor een weergave geeft van de raakvlakken tussen zijn boksverleden en kunstenaarschap.

Re-Event performance
First Round Didi de Paris vs. Arthur Cravan & Ring Girl Judith

Houchine Bouchiba Story of Boxing & Art
Een documentaire over de boksende storyteller Houchine Bouchiba waarin hij al boksend zijn verhaal van kampioen bokser tot beeldend kunstenaar verteld.

Voetbal een S8 film van het WK Nederland – Argentinië 1978
Nederland boycotte vanwege de Hongaarse opstand de Olympische spelen in Melbourne, maar in 1978, nu exact 30 jaar geleden, ging het Nederlands elftal wel naar het wereldkampioenschap voetbal in Argentinië onder de knoet van Videla. Tegen deelname aan dat toernooi stak in Nederland een storm van protest op onder aanvoering van Freek de Jonge en Bram Vermeulen van Neerlands Hoop onder de leuze “Bloed aan de paal”

RE-EVENT II Tentoonstellingsruimte n9
acte de présence First Round

RE/EVENT are thematically programmed exhibitions and Super B film screenings. The diversity of the Super B archive collection of analogue film material is the initial preset source of inspiration.

Door de bekende performer/dichter uit Belgie

Didi de Paris vs. Arthur Cravan Assitentie Ring Girl Judith
“Arthur Cravan”, geboren als “Fabian Avenarius Lloyd” (Lausanne, 22 mei 1887 - voor het laatst gezien in Salina Cruz, Mexico in 1918, (waar hij waarschijnlijk verdronken is) was van beroep bokser, dichter, uitgever, oplichter etc. Cravan was de tweede zoon van Otho Holland Lloyd en Hélène Clara St. Clair. Hij groeide op in een zeer welvarend Engels gezin. De zuster van zijn vader was getrouwd met de dichter Oscar Wilde, zodat hij graag opgaf over ......Spoorlooos verdwenen met een bootje in de Golf van Mexico, vergelijkbaar met de verdwijning van de beeldende kunstenaar Bas Jan Ader die in 1975 vanuit (Cape Cod) verdwenen is op de Atlantische Oceaan.

Jan Hoet
foto: boksersportret

Anton Martineau ‘altijd bewegend’
DVD digitale video demonstratie (4.50min.)
Martineau (1926) was in zijn jeugd een talentvol amateurbokser en volgde bokstrainingen in Amsterdam en later tijdens zijn verblijf in Den Haag bij de Rijswijkse boksschool van Jan Nikolaas. Begrippen als; strategie, voetenwerk, discipline, inzicht, timing, coördinatie, ritme, techniek, ontwijken, aanvallen, reflex, training, incasseringsvermogen, ontwijken, stoppen, afweren, opvangen ,stoten, zijn allemaal van toepassing binnen zijn schilderkunst en vormen een.belangrijk aspect in zijn oeuvre .

Martineau, proud to be a self-taught painter, grew up in an environment in which nothing was taken for granted and he had to fight for everything.

Houchine Bouchiba a Story of Boxing & Art foto’s & werk Houchini Bouchiba was onverslaanbaar. Van ‘74 tot en met ‘79 was hij Tunesich bokskampioen, eerst als welter, later als middengewicht. Hij had fans die hem overal volgden en een in Tunesië populaire zanger wijde een liedje aan de jonge bokser. In 1979 besloot hij, na een verloren gevecht in Nederland, hier te blijven wonen. Hij stopte met boksen en ging als manusje van alles bij Ateliers ’63 werken. Een cultuurschok. Doeken met maar een streep erop? Moderne kunst had hij nog nooit gezien. Na een aantal jaren probeerde hij, stiekem bijna, zelf ook eens wat kunst te maken. Docent Jan Dibbets zag dat het goed was en werd zijn begeleider. Bouchiba exposeert sinds 1995 o.a. bij galerie de Praktijk. (‘De bokser schildert’ Peter van Brummelen -het Parool 06-03- 1995)

Met dank aan: Boksschool Houwaart Brouwersgracht 2c Den Haag (www.boksenhouwaart.nl)

Zaterdag 11 oktober
zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

Rampenplan
Een leerzame avond over wat er zoal mis kan gaan! 

Inleiding door ‘Master of Disaster’ Albert Wulffers 

De redactie van Super B heeft de archieven nagespeurd en daaruit weer een afwisselend programma samengesteld. We zien een bonte schakering van pech en tegenslag, kleine en grote rampen, realiteit en fictie.

En beste bezoeker, wat is er mooier dan veilig zittend in een luie stoel te kijken naar de pech en ellende van anderen?

U bent van harte uitgenodigd. 
 

Stichting Ruimtevaart - Ground 3

FULL SCREEN
Beeldende kunst en film

Zaterdag 6 september 13:00 - 21:00 en zondag 7 september 13:00 -18:00

“Schildering op 3 muren” van Paul van der Zande in n9

“Unavailable” installatie van Lucas Lelieveld in n9, kleine zaal

“No -Land” van Patricia de Ruijter (www.mediakaal.nl) in de Projectruimte
 ...een ruimtelijke atmosferische installatie waarin je tijdelijk kan verblijven, met levensgrote lichtbeelden bewegend beeld, geluid, geur en stoom...

In deze installatie is de kunstenaar Paul Klaui die een atelier heeft bij Stichting Ruimtevaart uitgenodigd om te participeren in de installatie met videobeeld en geluiden. Meer info over Paul Klaui

Patricia de Ruijter: “Vaak verlang ik om door te gaan naar een nieuw tijdperk of een andere ruimte. Een plek die nog niet zo ingevuld is. Geen land. No -Land.” De vraag die gesteld word aan de bezoeker is wat laat je achter voor de volgende bezoeker, in een land dat overnieuw begint?

Reset yourself: Op zaterdag 6 en zondag 7 September van 13:00 tot 14:00 begint No -Land met een meditatief uur. Iedereen is welkom!

“Aqua Boogie II” van Zeger Reyers, video
Palingen verwikkeld in een schimmige contorsionistische dans

Super B programma in de filmzaal
Zaterdag 6 en zondag 7 september
De twee programma's van een uur zullen strikt om 14:00 en 17:00 van start gaan.

Henk Hubenet van Super B heeft Nico Bunnik en Frank Bruinsma van Filmstad en het Super 8 Reversal Lab gevraagd samen uit een breed scala van films, met celluloid als uitgangspunt, van binnen en buitenlandse filmers een keuze te maken. Het is een onvolledige introductie in de experimentele film geworden; van puntjes tot realiteit, van zwart/wit tot kleur, van Haagsche school tot Belgische primitieven, van 1960 tot nu.
En zoals het evangelie van Super B voorschrijft kijkt u naar film op celluloid.

Te zien zijn o.a.:

Het filmprogramma zal worden ingeleid door Frank Bruinsma

Official Ground 3 website


Super B 
Super B presenteert een nieuwe reeks filmavonden in 2008

Zaterdag 30 Augustus
zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Entree €4,00

RE-EVENT
Re-Event, een serie van thematisch aan elkaar gerelateerde tentoonstellingen in n9 en Super B filmvertoningen.

Thalassa! Thalassa! De zee, de zee!
Samenstelling Barney de Krijger

Een filmisch-nautische ontdekkingsreis langs mensen, schepen, havens en verre streken.

Inleiding: Jan de Graaf, stedenbouwkundige, planoloog, docent Academie Bouwkunst Rotterdam, cartografie (zee & land)

We beginnen de avond met de adembenemende documentaire van Herman van der Horst, 't schot is te boord' (zw/w) over de haringvisserij op de Noordzee gemaakt in de jaren vijftig. Dynamische beelden van het leven aan boord van een kotter, windkracht 9, stoere mannen in oliepakken met zuidwesters die de elementen trotseren. Je proeft de natte zware shag en ruikt de zilte zeelucht bij het zien van deze stormachtige beelden.

In de pauze: CC oh! C performance - Satoshi Shiraishi

Vervolgens een documentaire (kleur) over de Rotterdamse Haven uit de jaren zestig. Een film met een futuristische uitstraling door zijn bijzondere kleuren, geluid en montage. Prachtige beelden van sleepboten, vrachtschepen, oceaanstomers, en het leven en werk rondom de havens.

Verwacht: Rampenplan - Sport, politiek en kunst


Zaterdag 21 juni 5 juli
Zaal open 20:00, aanvang voorstelling 20:30. Toegang €4,00

Tjampoer adoek
‘Ons Indië’ in de jaren dertig van de vorige eeuw

Met lang niet gezien filmmateriaal en onbekende amateurfilms. Samenstelling Henk Hubenet

Naast de bekende historische beelden uit ‘ons Indië’ zijn er ook nog de privé- documenten. Opgenomen met een 16mm camera, die in die tijd beslist niet voor iedereen was weggelegd, geven deze home-movies ons een blik op een tijd die definitief achter ons ligt. We zien het huiselijk leven van de nederlanders aldaar, mooie oude auto's die het erf op en af rijden, feestjes met vrienden en familie. Prachtige landschappen, een uitstapje naar de Borobudur en een kijkje op een theeplantage.

Inleiding door professor Jan van der Dussen, historicus/ filosoof

Na afloop: muziek

 

Een nieuwe serie culturele evenementen van de Haagse
kunststichting Maldoror, i.s.m. Stichting Ruimtevaart


Zaterdag 22 maart
(Verwarmde) zaal open 20:00, aanvang film 20:30. Entree €4,00

Bezoek uit Amsterdam




Gastpresentatie ‘Sprocket Sounds’ Amsterdam
Samenstelling Onno Petersen & Johan Kalee

Na een hilarische filmavond bij Sprocket Sounds in Amsterdam te hebben meegemaakt was het voor ons duidelijk; dit zijn geestverwanten! Super B voelt zich dan ook zeer vereerd dat Onno Petersen en Johan Kalee van Sprocket Sounds ondanks hun drukke werkzaamheden op onze uitnodiging zijn ingegaan en aan de laatste filmavond in maart, op geheel eigen wijze, invulling gaan geven.

Het wordt, zoals Onno en Johan zelf zeggen ‘een superbe sprocket sounds avond’. Mis dit niet!

Zaterdag 1 maart
(Verwarmde) zaal open 20:00, aanvang film 20:30. Entree €4,00

De schat(jes) van de Loosduinseweg
Samenstelling Henk Hubenet & Willem Marijs



Voor wie de vorige Super B avond heeft gemist, en natuurlijk ook voor diegene die er niet genoeg van kan krijgen, is er zaterdag 1 maart weer de gelegenheid veel vrouwelijk schoon van voor de plastische chirurgiewaan te bewonderen in de voorloper van de videoclip van de jaren 40- 45 van de vorige eeuw; de ‘Soundie’.

Deze originele 16mm filmpjes, zijn oorspronkelijk gemaakt voor de Mills Panoram, een film juke-box die in nachtclubs, bars en restaurants stond.

Bij hun keuze uit deze schat van het Super B archief hebben de programmeurs van deze avond ook aan het damespubliek gedacht, naast zoetgevooisde en schaars geklede zangeressen zullen romantische crooners en elegante dansers ten tonele gevoerd worden.

Na dit prachtige voorprogramma presenteert master of ceremonies, Willem Marijs met originele apparatuur uit 1968 en in samenwerking met multimedia kunstenaar Paul Klaui een authentieke en betoverende psychedelische lightshow.

Een totaal ervaring!


Shadowfestival bij stichting Ruimtevaart:
Vrijdag 7, zaterdag 8 en zondag 9 december 2007 
creative documentary films



Het Shadowfestival brengt een brede verzameling van creatieve documentaires waarbij de originaliteit van de filmmaker centraal staat.


PROGRAMMA

Vrijdag 7 december:
[zaal open 20:00, aanvang 20:30. Entree €4,00]

“Technik des Glucks”
S. Kolbe & C. Wright (topfilm in 2004; winnaar hoofdprijs). UK / Duistand, 68 min.
“Beste Wishes Bernhard”
Johanna St. Michaels. Zweden 2004, 30 min.

Zaterdag 8 december:
[zaal open 20:00, aanvang 20:30. Entree €4,00]

“Videogramme einer Revolution”

H. Farocki & A. Ujica. Duitsland 1990, 107 min.
Een absoluut meesterwerk over de val van Ceaucescu in Roemenie

Zondag 9 december:
[zaal open 14:30, aanvang 15:00. Entree €4,00]

“World star”
N. von Kopp. Tsjechië / Duitsland, 52 min.
De Oorlogen
Oscar van Alphen. Ned, 30 min.
Nieuwe reconstructie van een uniek project van de geengageerde Nederlandse fotograaf O. v Alphen. Voornamelijk dia's, op een tekst van Georges Bataille

 

[ www.shadowfestival.nl