+/-

Anna Sophie de Vries

Hoogtij#65
vrijdag 28 mei van 19 - 23 uur en zaterdag 29 mei van 13 - 17 uur

De expositie is te bezoeken op afspraak t/m begin juli:
annasophiedevries@gmail.com

+/- is het debuutalbum van Avé Eva 369, het pseudoniem van Anna Sophie de Vries. Het album gaat over verschillende vormen van dualiteit in het menselijk bewustzijn, zoals de wisselwerking tussen goed en slecht. De Nederlandstalige teksten verwijzen naar Griekse mythologie, alchemie en het Christendom. Het album kent invloeden uit de genres acid, dreampop, filmmuziek en ambient. De muziek werd bij Ruimtevaart gemaakt met analoge synthesizers en drumcomputers. Op Hoogtij wordt het album gepresenteerd en begeleid met een visuele presentatie. Op de finissage van de expositie, begin juli, is het album ook op vinyl verkrijgbaar.

annasophiedevries.com

Hoogtij#65
friday 28 may 7 - 11 PM en saturday 29 may 1 - 5 PM

The exposition can be visited at appointment until the beginning of July: annasophiedevries@gmail.com

+/- is the debut album of Avé Eva 369, the pseudonym of Anna Sophie de Vries. The album is about different forms of duality in human consciousness, such as the interaction between good and bad. The Dutch lyrics refer to Greek mythology, alchemy and Christianity. The album has influences from the genres acid, dreampop, film music and ambient. The music was made at Ruimtevaart with analog synthesizers and drum machines. The album will be presented at Hoogtij and accompanied by a visual presentation. +/- will also be available on vinyl at the finissage of the exhibition in early July.

annasophiedevries.com

ES MALT!

Else Hartjesveld - Hans Ensink op Kemna - Paul van der Zande

Opening met Hoogtij #64 online op vrijdag 5 maart van 19 - 23 uur via www.hoogtij.net

Bezoek uitsluitend op telefonische afspraak en afhankelijk van corona-restricties: iedere vrijdag, zaterdag en zondag in maart van 13 - 17 uur
Elsa 06 2638 4885, Hans 06 1023 4997, Paul 06 5535 6931.

Bij een groepstentoonstelling wordt het eigen werk in relatie gebracht met het werk van andere kunstenaars. De verbindende schakel bij ES MALT! is wederzijdse interesse voor zowel persoon als werk.

Schilderen vormt voor alle drie de basis van het kunstenaarschap. De uitdaging is gelegen in de mogelijkheid het eigen werk in samenhang met het werk van de collega’s te presenteren.

Voor het centrale deel van de tentoonstelling heeft ieder een nieuw werk gemaakt dat reageert op het werk van de anderen. Als aanknopingspunt werd vanuit het perspectief van het eigen werk gekozen voor een elementaire vorm als uitgangspunt voor deze presentatie.
Elsa Hartjesveld de cirkel, Hans Ensink op Kemna de driehoek en Paul van der Zande de rechthoek.
De verdere tentoonstelling bestaat uit aanvullend werk al dan niet in samenhang met het werk in de
centrale ruimte.

Elsa Hartjesveld: www.elsahartjesveld.com/elsahartjesveld
Hans Ensink op Kemna: www.hansensinkopkemna.com

A KOCSMA

AiR Pécsbagota, Hongarije, 2020-2007

Onder voorbehoud van de corona richtlijnen.

Muziek en film
Donderdag 3 december van 19:30 - 21 uur en van 21:30 - 23 uur, entree 5 euro

Celloconcert door Örs Köszeghy
Zoltán Kodály, Solo Sonate voor Cello, Op.8 (1915)

Anne-Marie van den Thillart
film over Pécsbagota, Hongarije

Lezingen
Zondag 20 december, aanvang 14 uur

Walking with chairs door Ienke Kastelein, interdisciplinair kunstenaar
www.ienkekastelein.nl

Zaailingen door Hans van Lunteren, beeldend kunstenaar/hovenier
www.hansvanlunteren.nl

Vanwege de corona richtlijnen kunnen maximaal 15 personen de lezingen, muziekuitvoeringen en film bijwonen en daarom is reserveren verplicht. Reserveer via stichtingpost15@gmail.com. Extra activiteiten zullen op Facebook en via email worden aangekondigd.

Expositie

De expositie is te bezoeken van 11-17 uur op de volgende data:
december 2020 vr 4 / za 5 / zo 6 / vr 11 / za 12 / zo 13 / vr 18 / za 19 / zo 20 / zo 27
januari 2021 za 2 / zo 3 / vr 8 / za 9 / zo 10

Deelnemende kunstenaars zijn o.a. Annechien Meier, Channa Boon, Elizabeth de Vaal, Ellen Rodenberg, Harold de Bree, José den Hartog, Lotte van Lieshout, Maarten Schepers, Manon Bovenkerk, Marjolijn van der Meij, Marius Quee, Michel Hoogervorst, Rozemarijn Lucassen, Simone ten Bosch, Hieke Luik, Marc Nagtzaam, Alphons ter Avest, Pier Pennings, Map de Maar, Ida van der Lee, Danielle Lemaire,  Sjef Henderickx, Anne-Marie van den Thillart, Isabel Ferrand, Ton Kraayeveld, V&B: Ellemieke Schoenmaker en Alex Jacobs, Ewoud van Rijn en Wineke Gartz.

Aanleiding voor de tentoonstelling is het twaalf en half jarig bestaan van Stichting Post 15 opgericht door beeldend kunstenaar Elizabeth de Vaal in 2007. Deze stichting beheert een Artist Residence in een klein Hongaars dorp met 30 huizen en 100 inwoners. Sinds de oprichting hebben veel Nederlandse kunstenaars gebruik gemaakt van het woonhuis met het grote atelier.
In Hongarije is er samengewerkt met de bevolking, lokale kunstorganisaties, Hongaarse kunstenaars en de Universiteit van Pécs. Eindpresentaties, die de afgelopen jaren in het dorp werden gehouden, waren een feest voor de dorpsbewoners en de Hongaarse en Nederlandse gasten.

De tentoonstelling A KOCSMA toont het werk van de kunstenaars die Pécsbagota tussen 2007 en 2020 hebben bezocht en daar gewerkt hebben.

Op de tentoonstelling is een klein overzicht van het werk van Elizabeth de Vaal te zien dat in deze periode is ontstaan. Professionele documentaires en amateurvideo’s maken deel uit van de presentatie.

A KOCSMA, het café annex winkel vormde het middelpunt van het dorp, deze tentoonstelling hoopt een stamtafel te creëren voor verhalen en herinneringen, Elizabeth de Vaal is alle openingsdagen aanwezig.

Om een blijvend document in handen te hebben verschijnt de publicatie AiR Pécsbagota 2020-2007, een beeldverslag, vormgegeven door Ben Faydherbe.

www.elizabethdevaal.nl
www.elizabethdevaal.nl/stichting-post15
www.facebook.com/AIRPecsbagota

Met dank aan Stroom Den Haag

Ruimtevaart Muziek met een presentatie van componist en pianist
Guus Janssen

Guus Janssen en de Nieuwe Figuratie

In hetzelfde akkoord hoort de een de swing van Eroll Garner en de ander de mystiek van Messiaen.

In de muziek van Guus Janssen vallen thema's, patronen en swing uiteen om zich in een schijnbaar nieuwe jas weer te vertonen. Een foute noot blijkt plotseling de goede te zijn en problemen worden even weerbarstig als muzikaal opgelost.

Citaat Penguin Guide to Jazz:
“Guus Janssen does nothing less than reinvent the piano. His cliffhanger choices always sound wayward, never merely cute. Brilliant!”

Zondag 29 november 2020
Zaal open om 14.30 uur, aanvang 15.00 uur
Entree € 5,00
Entree en bar, geen pin, s.v.p. alleen contante betaling met kleingeld.

Reserveren verplicht!
info@stichting-ruimtevaart.nl of jcldebruin@gmail.com

Het dragen van mondkapjes in de zalen van Ruimtevaart wordt aanbevolen.

Met dank aan de Gemeente Den Haag

A KOCSMA

De lezingen en performances van Hans van Lunteren en Ienke Kastelein voor a.s. zondag 20 december zijn vanwege de lockdown afgelast.

Nieuwe data expositie
De expositie is nog te bezoeken van 11-17 uur op de volgende data:
vrijdag 22 / zaterdag 23 / zondag 24 januari
vrijdag 29 / zaterdag 30 / afsluiting van de expositie op zondag 31 januari

AiR Pécsbagota, Hongarije
2020-2007

Expositie

Vrijdag 27 november Hoogtij #63 Online van 19 - 23 uur.

De expositie is te bezoeken van 11-17 uur op de volgende data:
november 2020 za 28 / zo 29
januari 2021 za 2 / zo 3 / vr 8 / za 9 / zo 10

Deelnemende kunstenaars zijn o.a. Annechien Meier, Channa Boon, Elizabeth de Vaal, Ellen Rodenberg, Harold de Bree, José den Hartog, Lotte van Lieshout, Maarten Schepers, Manon Bovenkerk, Marjolijn van der Meij, Marius Quee, Michel Hoogervorst, Rozemarijn Lucassen, Simone ten Bosch, Hieke Luik, Marc Nagtzaam, Alphons ter Avest, Pier Pennings, Map de Maar, Ida van der Lee, Danielle Lemaire,  Sjef Henderickx, Anne-Marie van den Thillart,  Isabel Ferrand, Ton Kraayeveld, V&B: Ellemieke Schoenmaker en Alex Jacobs, Ewoud van Rijn en Wineke Gartz.

Onder voorbehoud van de corona richtlijnen.

Donderdag 3 december
van 19:30 - 21 uur en van 21:30 - 23 uur, entree 5 euro
Muziek en film
Celloconcert door Örs Köszeghy