Stichting Ruimtevaart

(for English see below)

Stichting Ruimtevaart is een kunstenaarsinitiatief dat in 1991 is opgericht en heeft als doelstelling het verwerven van betaalbare werkruimte alsmede het initiëren van projecten op het gebied van de beeldende kunst. Sinds de oprichting heeft Ruimtevaart verschillende gebouwen in Den Haag in beheer gehad.

Na een periode van negen jaar in de Gaspar de Coligny school aan de van Heutzsstraat kreeg de stichting in 2000 de een schoolgebouw aan de Goudenregenstraat in gebruik. Mede op initiatief van Ruimtevaart is de bestemming van het gebouw aangepast en zijn er inmiddels een tiental atelierwoningen gerealiseerd. In die periode zijn ook de eerste gesprekken met de gemeente begonnen die ertoe hebben geleid dat de locatie De Constant Rebeque is ontwikkeld tot de DCR, een permanente broedplaats voor de kunstsector.

Sinds begin 2018 hebben wij een prachtige nieuwe locatie aan het Helena van Doeverenplantsoen 3. Het gebouw biedt stichting Ruimtevaart genoeg mogelijkheden zich verder te ontwikkelen en profileren als interdisciplinair platform voor beeldende kunst, vormgeving, muziek en cinematografie. Projecten van stichting Ruimtevaart zijn SuperB, Ruimtevaart Muziek, tentoonstellingsruimte, en ateliers.

“THE NEXT RENDEZ-VOUS”

Een videoverslag van de expositie die in 2019 plaatsvond

“HET REIZEN IN DE GEEST”

Een film van André Bijma & Nico Bunnik
in opdracht van Stichting Ruimtevaart

Ruimtevaart Foundation

The primary aim of the Foundation Ruimtevaart is to endeavor to secure buildings in which a variety of disciplines and working practices can work as well as exhibit. The foundation Ruimtevaart is an artist initiative first established 1991 and has as its primary aim and objective to obtain affordable studio spaces as well as initiating Contemporary art projects: sound /and media and music.

Ever since its formation Ruimtevaart has occupied several, and very different public buildings in The Hague. Currently, since 2018, Ruimtevaart has a new location: Helena van Doeverenplantsoen 3. This building offers Ruimtevaart ample possibilities to further proliferate and establish itself as platform for the visual arts, design, music and cinematography.

Webdesign door Studio Eyal & Myrthe, Den Haag

Grafisch ontwerp Stichting Ruimtevaart:
Ben Faydherbe, Den Haag